1. Biografizm romantyczny:
M. Mochnacki »O „Sonetach” Adama Mickiewicza« (1827)
· do zrozumienia dzieła trzeba poznać okoliczności, w jakich tekst powstał oraz znać psychologię/biografię autora;
· zwolennicy klasycyzmu skrytykowali Mickiewicza za to, że zmienił schemat sonetu (orientalizmy – zasłyszane bezpośrednio na Krymie; brak podziału na część opisową i refleksyjną);
· Mochnacki: klasycy posługują się złymi narzędziami, w sposób naukowy, dlatego nie zrozumieją Mickiewicza, nie da się naukowo opisać tego tekstu. Chodzi w nim bowiem o coś innego – o natchnienie, uczucia, wyobraźnię w chwili tworzenia;
· Adam Mickiewicz odmalował w tych sonetach siebie, tęsknotę do ziemi rodzimej i okolice Krymu;
· Sens wypowiedzi Mochnackiego:
- analiza formalna (klasycy) ≠ natchnienie/imaginacja/coś ważnego poza tekstem (Mochnacki);
- tekst jako struktura ≠ tekst jako wyraz jednostkowych uczuć;
- ujęcie ahistoryczne (np. hierarchia gatunków) ≠ ujęcie historyczne (napis doświadczenia biograficznego).
Adam Mickiewicz, „Göthe i Byron” (1827)
· przeciwstawienie krytyki szkolnej (formalnej, klasycystycznej) klasyce historycznej; uwzględnia ona historyczne okoliczności, które zawierają zmianę schematu; dla takiego krytyka ważne są: naród (charakter narodowy), czas i okoliczności, talent pisarza.
Charakter romantycznego biografizmu:
1. Sprzeciw wobec krytyki klasycystycznej – silnie sformalizowanej i opartej na analizie, zgodności tekstu z abstrakcyjnymi regułami;
2. Manifestacyjnie deklarowana świadomość, że za tekstem kryje się autor;
3. Biografia definiowana jest nie jako zbiór dat i wydarzeń; dostrzega się w niej cztery aspekty: - kontekst społeczny, polityczny, historyczno- literacki;
- wykształcenie autora;
- geniusz nie poddający się regułom sztuki;
- moment dziejowy.
4. W wersji zwulgaryzowanej biografizm ogranicza się jednak do interpretowania tekstu
przez pryzmat uczuć lub przemyśleń autora (redukcjonizm biograficzny).
2. Biografizm pozytywistyczny:
Teoretyk biografizmu – H. Taine, „Historia literatury angielskiej” (1864);
wg Taine w analizie i interpretacji tekstu trzeba wziąć pod uwagę 3 aspekty:
- plemienność (rasa), przynależność do narodu, społeczeństwa;
- środowisko (węższa grupa);
- czas, moment historyczny.
· Taine definiuje biografizm w kategoriach determinizmu; przeniesienie do nauk humanistycznych metod nauk ścisłych à monizm przyrodniczy; determinizm w 2 aspektach: biologiczny (każda rzecz, każda cecha uwarunkowana jest genetycznie) i społeczny (uzależnienie od środowiska, w którym żyjemy).
· Moment historyczny à periodyzacja literatury, do tego się dąży; pozytywiści jako pierwsi dokonują dość dokładnej periodyzacji epok literatury;
· Procesualność pisania (rozwój autora z czasem);
· Utwór literacki ma charakter dokumentalny – mówi nam o czasach, okolicznościach w których powstawał. W formułowaniu się autora znaczenie mają wszystkie dzieła, jakie przeczytał – w interpretacji dzieła trzeba wziąć pod uwagę wpływ innych tekstów.
Piotr Chmielowski propagował teorię Taine’a.
Indywidualizm modernistyczny nie zgadza się na indywidualizm polegający na odrzuceniu biografii autora.
- Prawa rozwoju (różne wpływy na jednostkę);
- Wpływ zwyczajów towarzyskich na rozwój autora
- Dążność, zobowiązania społeczne literatury, jej zadania.
Temperament osoby ma wpływ na jego teksty.
Krytyka biografizmu:
Marcel Proust: biografizm jest bezzasadny, jest wielką pomyłką; odrzuca intencję autora i biografizm jako metodę; istnieje człowiek, który pisze, normalnie żyje i z tego życia bierze materiał do pisania, ale „ja” indywidualne – piszące teksty jest oddzielone od „ja” społecznego; proponuje powrót do aspektu formalnego; krytyka anegdot, plotek o autorze (to mogłoby zdyskredytować samego Prousta jako homoseksualistę); krytykował metody Sainte-Beuve („Portret literaci” - niżej).
Flaubert: praca pisarza u podstaw ma charakter dokumentalny; aby napisać dobre dzieło trzeba się do tego przygotować; konstrukcja postaci literackiej podlega determinizmowi; jak już pisarz się przygotuje, stworzy świat i postać to dzieło odrywa się od pisarza, od jego biografii; trzeba badać styl, tekst; krytykował Taine’a.
Strukturaliści potępiali biografizm à redukcja tekstu do tego, co pozatekstowe, przenieśli ciężar interpretacji na tekst.
J. Sławiński, Myśl na temat: biografia pisarza jako jednostka procesu historyczno-literackiego (1975):
· Biografizm jako metoda badań literackich w poł. XX w zostaje zastąpiony przez biografistykę naukową – zbieranie danych na temat autora, a nie interpretowanie tekstu; dają podstawę dla kogoś, kto interpretację dopiero się zajmie;
· Nowa definicja biografii à to nie żucie autora, ale biografia to łącznik między literaturą jako systemem (historyczno-literackim) a jednym konkretnym dziełem lub łącznik między życiem autora a jego twórczością;
· Kompendia, np. „życie i twórczość X” à ten model jest zupełnie niezastąpiony, bo traktuje oddzielnie te dwa elementy, a przecież w pewnym sensie one ściśle się ze sobą łączą;
Indywidualność | Typowość |
Zdarzeniowość | Strukturalność |
Mały czas historii | Duży czas historii |
Dokumentalizm | Legendarność |
Charakterystyczność | Instrumentalizm |
- nie da się tych wszystkich rzeczy, indywidualnych zdarzeń opisać; przypadkowość i ciągłość życia. | - te elementy Sławiński chciał wprowadzić, żeby strukturalizować biografizm; instrumentalne traktowanie biografii. |
Charakterystyka biografii w procesie historycznym:
Charakterystyka biografii w procesie historyczno-literackim:
- biografia pisarza (obciążona opozycjami);
- kultura literatury danego czasu i środowiska (krytycy, czytelnicy, stosunek o tradycji);
- tekst (twórczość).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz