czwartek, 8 września 2011

HORACY Reguły w rzymskiej poetyce normatywnej


HORACY (65-8R.P.N.E.) NAJWYBITNIEJSZY LIRYK STAROŻYTNOŚCI; WYKSZTAŁCENIE ZDOBYŁ W RZYMIE I ATENACH. TWÓRCZOŚĆ IMPONUJE ROZLEGŁOŚCIĄ TEMATYCZNĄ POEZJI OD PRZEŻYĆ OSOBISTYCH DO SPRAW POLITYCZNYCH. JEGO DZIEŁA TO: PIEŚNI, SATYRY, WPROWADZA WIELE MIAR WIERSZOWYCH NIEZNANYCH WCZEŚNIEJ W RZYMIE. HORACY NAPISAŁ WIELE LISTÓW M.IN. "LIST DO PIZONÓW" STANOWIĄCY PODSTAWY POETYKI NORMATYWNEJ. POETA WYWARŁ WPŁYW NA POEZJĘ NASZEGO KONTYNENTU, WZOROWALI SIĘ NA NICH : JAN KOCHANOWSKI, MACIEJ KAZIMIERZ SARBIEWSKI, STANISŁAW KONARSKI. ZASŁYNĄŁ RÓWNIEŻ Z STWORZENIA NOWEGO GATUNKU LITERACKIEGO NAZWANEGO - ODĄ. JEGO DZIEŁA TO M.IN. O CO POETA PROSI APOLLINA CZY STAWIŁEM SOBIE POMNIK TRWALSZY NIŻ ZE SPIŻU.

HORACY [„List do Pizonów”]:
1. licentia poetica
2. harmonia pomiędzy talentem, a sztuka
3. tworzenie dzieła: wybór tematu[ stylu, języka, kompozycji, szyku wyrazów]
4. musi być zgodność między tematem, a stylem!!!
5. poezja opisuje emocje i przedst. warunki które je wywołały
6. typologia charakterów
7. prawo 5 aktów [w poezji hellenistycznej]
8. nie przedstawia się okropności
9. muzyka jest ważnym elementem
10. dramat satyrowy- pośrednik między komedia, a dramatem, wskazany styl pośredni
11. pisano głownie: trymetrem jambicznym
12. chór ma tendencje moralistyczne
13. tragedia rzymska- mówi o dziejach Rzymu, komedia rzymska- mówi o życiu Rzymu
14. mądrość, to podstawa do stworzenia dzieła
15. f. poezji hellenistycznej- uczyć, dawać przyjemność, wzruszać
16. prawdziwy poeta ceni krytyków musi być jedność pomiędzy bohaterem, a odbiorcą

LIST DO PIZONOW:
To właśnie z niego wywodzi sie klasycyzm, prąd literacki czerpiący wzory z antycznej teorii poezji, łączący prawdę i piękno, harmonie i umiar, naśladowanie natury i przestrzeganie jednorodności estetycznej.
List kierowany jest do każdego artysty - zarówno poety, tragika,
jak i bohatera odgrywającego swa role na scenie. Horacy naucza jak należy pisać, lub odgrywac juz zapisane, by wzbudzic w adresatach zamierzone uczucia. Ważna role odgrywa struktura, uklad i forma, jednak priorytetowe jest pisane utworow majacych dar przenoszenia mysli odbiorcow do miejsca wydarzen. Musi byc jednosc miedzy bohaterem sztuki lub poematu a odbiorca, poniewaz bez niej intencje tworcy zostana odebrane w sposob odmienny od oczekiwanego. Dlatego nalezy starannie dobierac slowa i wyrazenia, pokazujace uczucia tworcy.
Swoboda poetycka nie moze wykraczac poza granice zdrowego rozsadku i dosiwadczenia ludzkiego, dzielo musi byc jednorodne, jednolite, oparte na jednej koncepcji. Warunkiem sukcesu jest wlasciwy wybor celu zgodnego z mozliwosciami oraz wrodzony talent artysty.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz