czwartek, 8 września 2011

OD ORATURY DO REIFIKACJI SŁOWA: ALFABET I KULTURA PISMA (GRAFEMICZNOŚĆ) PODSTAWĄ KSZTAŁTOWANIA SIĘ TEORII POEZJI I REFLEKSJI METAJĘZYKOWEJ.


Grafemiczność
Grafem: najmniejsza jednostka pisma odpowiadająca fonemowi (to tak na marginesie).

Oralność
           
            W kulturze oralnej słowa to dźwięki, które są zdarzeniami. Nie można ich zatrzymać. Wg Malinowskiego dla społeczności oralnych język to sposób działania, a nie odpowiednik myśli, a słowa mają dla nich wielką, wręcz magiczną, moc. Nazwy dają ludziom władzę nad rzeczami nazwanymi. „Człowiek oralny” nie ma koncepcji nazwy jako czegoś, co można zobaczyć. Człowiek żyjący w kręgu kultury pisma ma. Podtrzymywanie myśli wiąże się w kulturze oralnej z komunikowaniem. Dłuższy wywód posiada silny rytm. Formuły organizują zrytmizowanie, pomagają zapamiętać (nastawienie na zapamiętywanie i w związku z tym też mnemotechnikę jest w komunikacji oralnej bardzo ważne). Myślenie bez formuł byłoby w kulturze oralnej stratą czasu. 

Najważniejsze różnice między kulturą oralną a piśmienną (wg Waltera Onga):
oralna
piśmienna
Nastawione na pragmatykę
Nastawione na składnię
Obfitość
Redundancja
Brak abstrakcji, lub „minimalna abstrakcja”

Wprowadzanie zaawansowanych pojęć abstrakcyjnych
Nastawienie na zapamiętywanie  (dotyczy zarówno nadawcy, jak odbiorcy)
Tekst pisany uwalnia umysł od zapamiętywania
bliżej ludzkiego świata i działania
oddalenie od konkretnych działań i sytuacji
empatia i zaangażowanie
dystans, obiektywizm
homeostaza – oralne społeczeństwa pozbywają się wspomnień, które nie mają znaczenia dla teraźniejszości.
nie pozbywają się, wręcz przeciwnie, dbają by jak najwięcej utrwalić.

Piśmienność
            Wynalezienie i rozpowszechnienie się wynalazku pisma było przełomowe dla historii ludzkości, w tym teorii sztuki (czyli też poezji). Zalążek idei tekstu pisanego można znaleźć dopiero u Herodota, w jego dziele zatytułowanym Dzieje (powstałym w latach ok. 445-428 p.n.e.). Ten historiograf mówi tam o tym, że chce ocalić od zapomnienia i przeinaczenia ważne czyny różnych bohaterów i fakty historyczne (to terminologia współczesna, on używał innych słów, np. „wyblaknięcie”). Jest to fundament dla topiki, która dopiero kilkadziesiąt lat po Herodocie przekształci się w myśli greckiej w wyraźnie wypowiedzianą ideę uobecnienia.
            Rywalizacja tekstów pisanych z przekazami ustnymi dokonywała się w Grecji w V w.p.n.e. (ale etap przechodzenia jednego w drugie miał miejsce już od VIII w p.n.e. – od momentu pojawienia się alfabetu greckiego). Ostatecznie zwyciężyły przekazy pisane.
Dla refleksji metajęzykowej i metaliterackiej najważniejsze są 2 kwestie:
1)      tekst pisany podlegał modyfikacjom – np. poprzez sparafrazowanie go. Oralność nie zakładała takiej możliwości.
2)      Za doskonalszą formę utrwalenia wiedzy/treści przestano uważać przekazy ustne. Dostrzeżono większą trwałość materialnie utrwalonych tekstów pisanych.

3 „obozy” w V w p.n.e. w sprawie tekstów pisanych:

1)      zwolennicy potęgi słowa mówionego, gloryfikatorzy przekazów mówionych
2)      gloryfikatorzy przekazów pisemnych
3)      postulowanie aktywności nadawcy i odbiorcy przekazu – w konsekwencji degradowanie pisma i literatury, przy jednoczesnym sprzeciwianiu się ustnym metodom i skutkom przekazu ustnego.

Do pierwszej grupy zaliczali się sofiści, najbardziej znanym był chyba Gorgiasz.
Do drugiej grupy można zaliczyć logografów - zapisywali  mowy do wygłoszenia dla kogo.
Do ostatniej grupy zalicza się Platon. Paradoks jego dialogów polega na tym, że poprzez formę dialogową próbują naśladować oralność, a przecież są jej zapisem.


Twórcy tzw. tybegińskiej szkoły historycznofilozoficznej

Wyróżnili u Platona 2 doktryny:
1)                 egzoteryczną – przekazana przez dialogi i posługująca się konwencjami literackimi, a nie ścisłymi metodami dyskursu,
2)                 ezoteryczną – stosująca tylko i wyłącznie dyskurs ustny: wspólny dialog mistrza i uczniów, ich wspólne dociekanie prawdy.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz