Greckie teorie języka:
- Tradycja grecka i rzymska od VII wieku p.n.e. badała ogólne problemy języka, czyli m.in. istotę języka, stosunek języka do logiki (czy za pomocą języka myślimy), retoryki, poetyki.
- Można powiedzieć, że już wtedy powstały dwa obozy, czy mówiąc współcześnie dwie grupy językoznawcze.
- Pierwsza z nich – analogiści – oni rozpatrywali język z punktu widzenia logiki, gdyż uznawali jego charakter za logiczny.
- Drudzy – anomaliści – oni utrzymywali, że językiem rządzą anomalie i podlega on ustawicznie przemianom. Ta koncepcja była związana z poetyką i retoryką.
- Z tradycją antyczną związane są także zasady:
- Zasada physei – teoria fizycznego pochodzenia wyrazu, która mówi, że nazwy zależą od świata i przedmiotu (związek między znakiem a znaczeniem).
- Zasada thesei – nazwy nie są zależne od przedmiotu, ale są konwencjonalne i zależne od ludzi.
- Greków interesowała geneza języka, trwały spekulacje na ten temat. Badali relację między językiem, a rzeczywistością.
- Starożytny spór:
- PHYSEI:
§ Natura
- Analogiści (od II wieku p.n.e.)
§ Naturaliści
§ Język jest z natury.
§ Badania etymologiczne.
§ Zakładali istnienie harmonii między dźwiękiem a znaczeniem/
§ Uważali, że ustalenie pochodzenia wyrazu jest jednoznaczne z jego prawdziwym znaczeniem.
§ Heraklit z Efezu, Pitagoras z Somos, Kratylos – postać z Dialogów Platona toczy spór ze skrajnym zwolennikiem thesei – Demokrytem.
- THESEI:
§ Anomaliści (stoicy).
§ Demokryt.
§ Homonimia, umowność języka.
§ Słowa są subiektywne, nie istnieje słodkość bądź gorzkość owoców.
§ Język jest konwencjonalny.
§ Koncentrowali się na wyjątkach, odstępstwach od reguł.
Postawa Arystotelesa:
§ Arystoteles wskazywał na umowność języka. Wyrazy są znakami (semeia) i symbolami (symbola) rzeczy i mają charakter umowny.
§ Prawdziwa nie może być nazwa tylko sąd o nazwie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz