czwartek, 8 września 2011

Światopogląd doktryn literackich do XVIII stulecia tzw. Wielka Teoria Piękna.


Już starożytni Grecy wytworzyli teorię piękna. Zakładała ona, iż piękno polega na proporcji części. Dokładniej mówiąc, piękno polega na doborze proporcji  i właściwym układzie części. Podstawę do nazwania tej teorii Wielką stanowiła jej trwałość. Wielką Teorię Piękna zapoczątkowali pitagorejczycy. Według nich piękno polegało na doskonałej strukturze, ta zaś – na proporcji części. A więc na czymś, co daje się uściślić liczbowo. Tej teorii odpowiadają nazwy harmonia i symmetria  (zestrój i współmierność). Dokładnie nie wiadomo czy ta teoria najpierw rozwinęła się w sztuce, a później przeszła do plastyki, czy może w obu sztukach rozwijała się równocześnie.  Już w klasycznej Grecji obowiązywała w obu sztukach. Pogląd ten utrzymał również Arystoteles twierdząc, że "piękno jest w wielkości i ładzie" i że głównymi rodzajami piękna są "ład, proporcja i określoność". Tak samo myśleli stoicy. Została poddana krytyce dopiero na samym schyłku starożytności przez Plotyna. A i on zaprzeczał nie temu, że piękno leży w proporcji i układzie części, tylko sądził, że nie wyłącznie w nich. -> teoria dualistyczna przejęta później przez średniowiecze. Linia estetyków od Plotyna do Ficina, od III do XV wieku nie wyrzekła się Wielkiej Teorii, tylko ją uzupełniła i tym samym ograniczyła. A przez te same stulecia przebiegała druga -jeszcze liczniejsza - linia myślicieli wiernych Wielkiej Teorii. Ogólna teoria piękna w Odrodzeniu była ta sama, co w średniowieczu, opierała się na tej samej koncepcji klasycznej. Nie zmieniła się od dwu tysięcy lat. U samego progu Odrodzenia, w r. 1435 dal jej wyraz architekt i pisarz L. B. Alberti. Nawet jeszcze w pełni baroku i akademizmu, w drugiej połowie tego wieku, sławny architekt Francji, F. Blondel określał piękno jako "concert harmomque” sądził, że harmonia jest "źródłem, początkiem i przyczyną" zadowolenia, jakie daje sztuka. Dopiero w XVIII wieku ta tak długowieczna teoria przestała pociągać. Stało się to pod wpływem empirystycznych prądów w filozofii z jednej strony, a z drugiej - romantycznych prądów w sztuce.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz